Skip links

O projektu

Projekt ESEL je provázané, komplexní a sofistikované digitální řešení, které přináší revoluci do práce s legislativou. Představuje účinný nástroj pro její tvorbu, zpracování a využití.

Cíl projektu
  • Cílem je zajistit zvýšení dostupnosti a srozumitelnosti platného práva a zvýšení kvality, efektivity a transparentnosti jeho tvorby. Klíčovým aspektem je úplné znění předpisu jako základ legislativní práce i právně závazné podoby předpisu.
  • v rámci iniciativy vznikla řada robustních nástrojů, které budou postupně nasazovány do provozu v průběhu roku 2024
  • byla pořízena kompletní elektronická báze zákonů, mezinárodních smluv a úředních listů, která bude aktualizována a bezúplatně sdílena digitálními prostředky.

Garance

eSeL obsahuje vyčištěnou databázi právních předpisů, která je státem garantována.

komplexnost

eSeL obsahuje nástroje tvorby legislativy od návrhu právního předpisu až po výslednou publikace v e-Sbírce. Zároveň je provázán s dalšími informačními systémy Úřadu vlády, Poslanecké sněmovny a Senátu.

kvalita a transparentnost

Díky sytému dojde ke zvýšení kvality a transparentnosti tvorby práva a snížení chybovosti v právním řádu. Jednotlivé návrhy právních předpisů si bude možné na portálu e-Legislativy kdykoliv zobrazit.

Vazby

Propojení s informacemi s odůvodňujícími, vysvětlujícími a metodickými dokumenty veřejné správy (důvodové zprávy, výkladová stanoviska)

Evropa

Systém představuje unikátní řešení v rámci zemí EU a zároveň dochází k propojení se systémy Evropské unie EUR-Lex a N-Lex.

eGOVERNMENT

eSeL je součástí českého eGovernmentu a představuje výrazný krok k digitalizaci veřejné správy. Zároveň skrze veřejná API a Open Data je možné data využít v dalších systémech.

Struktura projektu

Projekt zahrnuje několik významných subsytémů, kde si svou část najde jak široká veřejnost a podnikatelé, tak právní odborníci i vývojáři.

Vývoj projektu

2016

Příprava architektury systému

2018

Počátek realizace projektu

1. 1. 2024

Veřejný portál e-Sbírka

1Q 2024

začátek školení uživatelů e-Legislativy (zejména úředníci).

1Q 2024

offline editor e-Legislativy

3Q 1. 7. 2024

e-Legislativa – právní akty, které nejsou právními předpisy (například Sdělení k mezinárodním smlouvám, rozhodnutí prezidenta o vyhlášení voleb)

4Q 1. 10. 2024

e-Legislativa – prováděcí právní předpisy (vyhlášky a nařízení vlády)

1Q 1. 1. 2025

e-Legislativa – zákony, ústavní zákony, nálezy Ústavního soudu, zákonná opatření Senátu

Co je e-Sbírka?

Úplně, přehledně, jednoduše a jednom místě stát zpřístupňuje každému úplná znění právních aktů

  • počet právních předpisů: 44 663
  • počet časových znění: 112 872
  • počet novelizačních bodů: 486 878
  • počet odkazů: 10 720 523
  • počet fragmentů: 26 034 087
  • počet znaků: 6 874 332 132

Popis funkcí

  • nepřetržitý a bezplatný přístup k ověřeným informacím o minulé i platné právní úpravě
  • zavádí právně závaznou elektronickou podobu právního předpisu (nahrazuje dosavadní papírovou podobu)
  • nabízí úplné (konsolidovaného) znění právních předpisů
  • propojí informace o právu České republiky a Evropské unie s odůvodňujícími, vysvětlujícími a metodickými dokumenty veřejné správy (důvodové zprávy, výkladová stanoviska)
  • umožní moderní dynamickou práci s právními předpisy, jako vyhledávání v textu, zobrazení úplných znění v různých časových okamžicích, svázání základních předpisů s jejich novelami, využívání odkazů do souvisejících předpisů a právních slovníků
  • umožní zasílání oznámení o (připravovaných) změnách
  • Obsahuje slovník právních pojmů CzechVoc

Výhody e-Sbírky
oproti komerčním portálům

Menší statistiky chybovosti – Databáze MV prošla několika vlnami kontrol

Bezplatné informace

Státem garantované informace

Veřejná API a Open Data – možné připojení dalších systémů i na komerční bázi, které budou čerpat z naší datové báze

Počty aktů a stran ve sbírkách, novelizace a zrušování aktů

Co je e-Legislativa?

Systém e-Legislativa zlepšuje proces tvorby a projednání právních předpisů, zvyšuje transparentnost a kvalitu legislativního procesu a zvyšuje orientaci v častých změnách právního řádu.

Popis funkcí
  • Nástroj pro tvorbu a projednávání právních předpisů i jejich změn v podobě úplného znění
  • Zvýšení přehlednosti tvorby a projednávání právního předpisu, zároveň snížení počtu chyb v legislativním procesu a celkové zvýšení kvality práva
  • Automatické generování novelizačních bodů při tvorbě legislativy
  • Propojení s existujícími legislativními knihovnami Úřadu vlády, Poslanecké sněmovny a Senátu
  • Zveřejňování návrhů ve všech fázích legislativního procesu ve strukturované podobě.

Výhody e-Legislativy

Přehled a dostupnost

Zvýšení dostupnosti, přehlednosti a srozumitelnosti platného práva

Generátor novel

Automatické generování novelizačních bodů při tvorbě legislativy

Kvalita a transparence

Zvýšení kvality, efektivity a transparentnosti tvorby práva

Snížení chybovosti

Snížení počtu chyb v legislativním procesu. Snadnější přístup k projednávání návrhů právních předpisů

Co projekt přinese uživatelům

Systém zajišťuje aktuálnost a dostupnost právních informací pro všechny uživatele. Veřejnost, komerce, veřejná správa a legislativní orgány jsou uživatelskými segmenty, zatímco integrace s datovými bázemi a infrastrukturou podporuje jejich spojení.

benefity

Veřejnost

  • Přehledné, srozumitelné a státem garantované právo v aktuálním a úplném znění.
  • Několik možností pokročilého vyhledávání a porovnávání právních předpisů.
  • Přístup veřejnosti k projednávané legislativě.
  • Zvýšení důvěry veřejnosti k právu.
  • Nabízí široké využití pro studijní účely.

benefity

Podnikatelé

  • Snížení nákladů na pořízení a uchování právních předpisů.
  • Zvýšení právní jistoty a ochrany.
  • Umožnění přehledu nad schvalováním a zveřejňováním právních předpisů.
  • Možnost zasílání notifikací o právních předpisech z vybrané oblasti dle vlastního zájmu.
  • Snadnější adaptace na připravované legislativní změny.
  • Identifikované veřejnoprávní povinnosti plynoucí z legislativy u nově vznikajících právních předpisů.

benefity

Právní odborníci

  • Zlepšení přístupnosti a dostupnosti garantovaného práva.
  • Při tvorbě novelizací právních předpisů využití automatického generátoru novel.
  • Online i offline editor při tvorbě legislativních předpisů.
  • Jednoduché a rychlé vyhledávání v právních předpisech podle různých kritérií.
  • Možnost zasílání notifikací o právních předpisech z vybrané oblasti dle vlastního zájmu.
  • Zvýšená konzistence práva díky možnostem porovnání právních předpisů s právem EU a dalšími mezinárodními předpisy.
  • Zlepšení aplikovatelnosti práva díky zahrnutí odůvodnění právních předpisů, metodik či dalších doprovodných materiálů.

Finanční náklady

Vzhledem ke komplexnosti, robustnosti a sofistikovanosti celého řešení si projekt vyžádal nemalé finanční náklady, které zahrnují architekturu, digitalizaci právních předpisů od roku 1945, softwarový vývoj portálů e-Sbírka a e-Legislativa, softwarový vývoj šablony offline, ale také nákup potřebné hardwarové infrastruktury.

Celkové náklady projektu dosahují 719 mil. Kč, přičemž 472 mil. Kč by mělo být hrazeno z prostředků Evropské unie.

Zároveň v rámci veřejných rozpočtů dojde k úspoře až 100 mil. Kč ročně, a to díky zrušení povinnosti obecních a krajských úřadů zajistit pro veřejnost přístupnost Sbírky zákonů v tištěné podobě.

ZákonyPrávoLegislativa

Digitálně.Jednoduše.Přehledně.

e‑Sbírka a e‑Legislativa jsou součástí digitální transformace právního řádu České republiky. Zpřístupňují platné i minulé právo v elektronické podobě a zefektivňují jeho tvorbu.

Projekt realizuje Ministerstvo vnitra České republiky

1. ledna 2024

Ostrý provoz veřejného
portálu e‑Sbírka

1. července 2024

Ostrý provoz systému e‑Legislativa pro mezinárodní smlouvy

1. října 2025

Ostrý provoz systému e‑Legislativa pro vyhlášky a nařízení

1. ledna 2025

Ostrý provoz systému e‑Legislativa pro zákony a další právní předpisy

Právní předpisy
přehledně

Sbírka právních předpisů

Kompletní garantovaný právní řád dostupný každému bez omezení.

e-Sbírka.cz
Od 1. 7. 2024

e-Legislativa

Nástroj pro zvýšení kvality a transparentnosti tvorby práva

Sbírka právních předpisů územních samospráv

Obecně závazné vyhlášky měst a obcí dostupné každému bez omezení

sbirkapp.gov.cz

Interaktivní vzory pro tvorbu obecně závazných vyhlášek

Nástroj pro tvorbu obecně závazných vyhlášek

Odkaz

Fakta o projektu ESEL



  1. ESEL obsahuje unikátní, vyčištěnou a nejúplnější databázi právních předpisů, která vznikla digitalizací převážně z listinné podoby.
  2. ESEL obsahuje plnou automatizaci procesu tvorby legislativy od návrhu prvotního právního předpisu až po výslednou publikaci ve Sbírce.
  3. ESEL obsahuje řadu unikátních funkcí, které usnadňují a zpřehledňují práci s právními předpisy
  4. ESEL je součástí digitální transformace v oblasti právních předpisů ČR.
  5. ESEL je součástí historické změny, spočívající v komplexní digitalizaci právních předpisů České republiky.
  6. ESEL je součástí srdce českého eGovernmentu a představuje výrazný krok v digitalizaci procesů veřejné správy.

    (z prezentace)


Přínosy projektu

proč se projekt realizoval, co přináší, komplexnost řešení a zasazení do procesu





Projekt ESEL je provázané, komplexní a sofistikované digitální řešení, které přináší revoluci do práce s legislativou a představuje účinný nástroj pro její tvorbu, zpracování a využití.

V rámci této iniciativy:

– bude dokončen komplexní proces digitalizace českého práva od roku 1945, tedy jeho tvorby, schvalování a využití, což je klíčová krok v transformaci veřejné správy.

– v rámci iniciativy vznikla řada robustních nástrojů, které budou postupně nasazovány do provozu v průběhu roku 2024

– byla pořízena kompletní elektronická báze zákonů sbírky, mezinárodních smluv a úředních listů, která bude prostřednictvím legislativní části řešení aktualizována a bezúplatně sdílena digitálními prostředky


Struktura projektu – INFOGRAFIKA PAVOUK

co všechno eSEL zahrnuje – e-Sbírka, opendata, veřejná API, eLegislativa, editor offline, veřejný portál e-Legislativy, 




a) Portál e-Sbírky
b) Open data a API e-Sbírky
c) Veřejný portál e-Legislativy
d) On-line editor e-Legislativy
e) Off-line editor e-Legislativy (aplikace)
f) Open data a API e-Legislativy


Vývoj projektu v časové ose – minulost i budoucnost

7


  • budou přidaná další data
  • 2016 – počátek realizace projektu
  • 1. 1. 2024 – Veřejný portál e-Sbírka
  • 1Q 2024 – začátek školení uživatelů e-Legislativy (zejména úředníci).
  • 1Q 2024 – offline editor e-Legislativy
  • 3Q 1. 7. 2024 – e-Legislativa – právní akty, které nejsou právními předpisy (například Sdělení k mezinárodním smlouvám, rozhodnutí prezidenta o vyhlášení voleb)
  • 4Q 1. 10. 2024 – e-Legislativa – prováděcí právní předpisy (vyhlášky a nařízení vlády)
  • 1Q 1. 1. 2025 – e-Legislativa – zákony, ústavní zákony, nálezy Ústavního soudu, zákonná opatření Senátu


e-Sbírka – popis funkcí a výhod oproti komerčním portálům
vybrané statistické údaje

Úplně, přehledně, jednoduše a jednom místě stát zpřístupňuje každému úplná znění právních aktů
(zákony, prováděcí předpisy a další akty – Mezinárodní smlouvy, vyhlášení voleb).


Popis funkcí

– nepřetržitý a bezplatný přístup k ověřeným informacím o minulé a platné právní úpravě (včetně prováděcích předpisů)

– zavádí právně závaznou elektronickou podobu právního předpisu (nahrazuje dosavadní papírovou podobu)

– nabízí úplné (konsolidovaného) znění právních předpisů

– propojí informace o právu České republiky a Evropské unie s odůvodňujícími, vysvětlujícími a metodickými dokumenty veřejné správy (důvodové zprávy, výkladová stanoviska)

– umožní moderní dynamickou práci s právními předpisy, jako vyhledávání v textu, zobrazení úplných znění v různých časových okamžicích, svázání základních předpisů s jejich novelami, využívání odkazů do souvisejících předpisů a právních slovníků

– umožní zasílání oznámení o (připravovaných) změnách




Popis výhod oproti komerčním portálům

– menší statistiky chybovosti – Databáze MV prošla několika vlnami kontrol

– bezplatné informace

– státem garantované informace

– veřejná API a Open Data – možné připojení dalších systémů i na komerční bázi, které budou čerpat z naší datové báze


Vybrané statistické údaje

– počet právních předpisů: 42 946
– počet novelizací: 108 408
– počet odkazů: 9 995 172
– počet fragmentů: 24 941 938
– počet znaků: 6 569 848 339

+ „kosmonaut“


Infografika vývoj počtu a rozsahu právních předpisů v čase – data od ACE


e-Legislativa – popis funkcí, výhod a významu

Systém e-Legislativa zlepšuje proces tvorby a projednání právních předpisů, zvyšuje transparentnost
a kvalitu legislativního procesu a zvyšuje orientaci v častých změnách právního řádu.


Hlavní funkce


– Tvorba a projednávání právních předpisů – Systém poskytuje nástroje pro tvorbu a projednávání právních předpisů
– Příprava změn právních předpisů – Umožňuje přípravu změn právních předpisů zápisem změn přímo do jejich úplného znění
– Právně závazná úplná znění – Novely právních předpisů budou nově doprovázet jejich právně závazná úplná znění, což usnadní orientací v častých změnách právního řádu
– Vyšší přehlednost a kvalita – Zavedení e-Legislativy přinese vyšší přehlednost tvorby, zejména projednání právního předpisu a zároveň snížení počtu chyb v legislativním procesu a celkové zvýšení kvality a transparentnosti legislativního procesu





Výhody e-Legislativy


– Zvýšení dostupnosti, přehlednosti a srozumitelnosti platného práva
– Automatické generování novelizačních bodů při tvorbě legislativy
– Zvýšení kvality, efektivity a transparentnosti tvorby práva
– Vytvoření moderních nástrojů pro tvorbu práva
– Snížení počtu chyb v legislativním procesu
– Vyšší přehlednost tvorby a projednání právního předpisu
– Celkové zvýšení kvality a transparentnosti legislativního procesu
– Příprava změn právních předpisů zápisem změn přímo do jejich úplného znění
– Snadnější přístup k projednávání návrhů právních předpisů




Co projekt přinese uživatelům – 3 typy uživatelů – veřejnost, podnikatel, právní praktik



Veřejnost

1) Zvýšení přehlednosti a srozumitelnosti práva – e-Sbírka bude obsahovat texty právních předpisů v aktuálním i minulém znění, bude umožňovat pokročilé vyhledávání a porovnávání právních předpis

2) Zvýšení zapojení a participace veřejnosti – e-Sbírka umožňuje přístup k návrhům právních předpisů, jejich posouzení, připomínkování a sledování jejich průběhu

3) Zvýšení vzdělanosti a osvěty o právu, neboť e-Sbírka bude poskytovat informace o historii, vývoji a souvislostech právních předpisů

4) Zvýšení společenské hodnoty a užitku práva – e-Sbírka přispívá k rozvoji právní kultury, demokracie, právního státu, lidských práv a dalších hodnot

5) Zvýšení důvěry veřejnosti k právu – e-Sbírka zlepšuje kvalitu, efektivitu, uživatelskou přívětivost a výkon právních předpisů


– aktuální a garantovaný zdroj práva přístupný na Portále e-Sbírky

– přehledné sledování připravované legislativy na Portále e-Legislativy: už nemusíte hledat v izolovaných systémech Poslanecké sněmovny, Vlády (ODOK) a Senátu

– možnost připomínkovat vznikající legislativu: můžete se svobodně vyjádřit a směrovat tak svoje zastupitele
(z prezentace)






Podnikatel

1) Snížení nákladů na pořízení a uchovávání právních předpisů – e-Sbírka poskytuje bezplatný a snadný přístup k úplným a aktuálním zněním právních předpisů

2) Zvýšení právní jistoty a ochrany – e-Sbírka zaručuje ověřenost a umožňuje snadné zjištění platnosti, účinnosti a změn právních předpisů

3) Zvýšení efektivity a kvality podnikání – e-Legislativa umožňuje snadnou tvorbu, kontrolu, schvalování a zveřejňování právních předpisů týkajících se podnikatelské činnosti

4) Zvýšení spolupráce a koordinace s orgány veřejné moci – e-Sbírka umožňuje sdílení a komunikaci informací o právních předpisech mezi podnikateli

5) Podnikatelé budou vědět dopředu připravovanou legislativu a budou moci připomínkovat vznikající legislativu


Právní praktik
1) Zvýšení právní jistoty a transparentnosti – e-Sbírka bude jediným zdrojem právně závazných úplných znění právních předpisů

2) Zlepšení přístupnosti a dostupnosti práva – e-Sbírka bude bezplatně přístupná online i offline na úřadech územních samospráv

3) Zjednodušení a zrychlené vyhledávání a sledování právních předpisů – e-Sbírka umožňuje pokročilé vyhledávání podle různých kritérií (název, číslo, datum, oblast úpravy, zákonné zmocnění, platnost, účinnost, vztah k právu EU atd.)

4) Zlepšení srozumitelnosti a aplikovatelnosti práva – e-Sbírka obsahuje texty právních předpisů spojené s odůvodněním, metodikou, komentářem a právem EU

5) Zvýšení souladu a konzistence práva – e-Sbírka umožňuje snadné porovnávání a sjednocování právních předpisů a jejich soulad s právem EU a mezinárodním právem

Aktuality

Mgr. František Korbel, Ph.D.

„Projekt e-Sbírka je přínosem pro celou společnost, neboť zjednodušuje a urychluje přístup k legislativním předpisům a zároveň zvyšuje transparentnost veřejné správy. Jako člen Legislativní rady vlády oceňuji, že tento projekt usnadňuje orientaci v legislativě."

Mgr. František Korbel, Ph.D.

Mgr. Zdeněk Zajíček

"e-Sbírka jako most mezi IT inovacemi a právem zajišťuje moderní, přístupný a dynamický právní systém pro všechny."

Mgr. Zdeněk Zajíček

Ing. Mgr. David Sláma, ředitel projektu

„Tento náročný projekt představuje významnou bránu do právní regulace v České republice, kterou garantuje stát a díky tomu posiluje právní jistoty.“

Ing. Mgr. David Sláma, ředitel projektu

Společně k digitální revoluci práva

Projekt e‑Sbírka a e‑Legislativa se opírá o spolupráci s odborníky na digitalizaci, právo a veřejnou správu.

Vývoj
vyhlašování práva

1686 př. n. l.
<strong>Kámen</strong><br>Chammurapiho zákoník

Kámen
Chammurapiho zákoník

Chammurapiho zákoník z 1686 př. n. l., vytesaný do kamene, je jedním z nejstarších zachovaných právních dokumentů světa. Reprezentuje počátek písemného záznamu práva.

1212
<strong>Pergamen</strong><br>Zlatá bula sicilská

Pergamen
Zlatá bula sicilská

Zlatá bula sicilská na pergamenových listech znamenala zlom v právním vývoji, kdy se středověké právo začalo šířit písemně, což přispělo k jeho lepšímu porozumění a šíření.

1780
<strong>Papír</strong><br>Sbírka zákonů soudních

Papír
Sbírka zákonů soudních

Sbírka zákonů soudních z roku 1780 již na papíře zpřístupnila právní normy širší veřejnosti, usnadňujíc pracovníky v oboru a představujíc první kroky k modernímu zákonodárství.

1849
<strong>Papír </strong><br>Říšský zákoník

Papír
Říšský zákoník

V roce 1849 byl vydán Říšský zákoník, který kodifikoval a sjednotil právní předpisy v rakouské říši, což byl významný krok k posílení právního státu a právní jistoty.

1918
<strong>Papír </strong><br>Sbírka československá

Papír
Sbírka československá

Po vzniku Československa byla vytvořena Sbírka československá, která začala systematicky a oficiálně zaznamenávat všechny právní předpisy nově vzniklého státu.

2024
<strong>Datový fragment</strong><br>e-Sbírka

Datový fragment
e-Sbírka

e-Sbírka, spuštěná v roce 2024, přináší revoluci v právním záznamu díky digitalizaci. Umožňuje rychlý přístup, aktualizace v reálném čase a větší transparentnost práva.

Online payment discount

Ultra high performance, intuitive editor, exclusive features, and award-winning design collection.

Track your daily activity.

Start a private group video call

Exclusive

Secure and Affordable

Use a pre-built header or create a custom one that perfectly suits your needs.

Track and analyze business reports

Use a pre-built header or create a custom one that perfectly suits your needs.

Multiple Platform Integration

Use a pre-built header or create a custom one that perfectly suits your needs.

New

Mobility solutions tailored to you

Use a pre-built header or create a custom one that perfectly suits your needs.

Platform Integration

Hub is the all-in-one builder with ultra high performance, intuitive editor, exclusive features and award-winning design collection.

Hub is the all-in-one builder with ultra high performance, intuitive editor, exclusive features and award-winning design collection.

Hub is the all-in-one builder with ultra high performance, intuitive editor, exclusive features and award-winning design collection.

Tato stránka používá cookies nezbytné k jejímu chodu.